ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ BLOG ΤΟΥ 2ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΡΗΝΙΔΩΝ.ΕΔΩ ΜΑΘΑΙΝΕΤΕ ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ...

Σελίδες

Σάββατο, 9 Αυγούστου 2014

Πειράματα φυσικής με υλικά καθημερινής χρήσης

Από τον κ. Παναγιώτη Κουμαρά, Αναπληρωτή Καθηγητή Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Α.Π.Θ.




(Πατήστε πάνω στο βιβλίο για να μεταφερθείτε στο περιεχόμενό του)

















Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου του κ. Κουμαρά:

"Στις επόμενες σελίδες παρουσιάζονται πειράματα Φυσικής με υλικά καθημερινής χρήσης. Δεν αντιμετωπίζω τη χρησιμοποίηση υλικών καθημερινής χρήσης για την εκτέλεση πειραμάτων ως λύση ανάγκης, λόγω του χαμηλού κόστους και της εύκολης εύρεσής τους, αλλά αποτελεί επιλογή μου. Θεωρώ ότι πειράματα με υλικά καθημερινής χρήσης συμβάλλουν στη σύνδεση των διδασκόμενων στο σχολείο με την καθημερινή ζωή και στη δημιουργία θετικής στάσης στους μαθητές προς το μάθημα της Φυσικής. Τα πειράματα που περιγράφονται, έχουν για σειρά ετών παρουσιαστεί, είτε ως πειράματα επίδειξης είτε ως πειράματα που έγιναν από τους μετέχοντες, σε σεμινάρια για εκπαιδευτικούς, τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και της Δευτεροβάθμιας. Επίσης διδάχθηκαν τόσο στο πλαίσιο μαθημάτων μου στους φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., όσο και στο πλαίσιο του προγράμματος για την Ακαδημαϊκή και Επαγγελματική Αναβάθμιση των Εκπαιδευτικών της Α'θμιας εκπαίδευσης.
[.....]
Τα πειράματα που ακολουθούν, δεν είναι ποσοτικά, δηλαδή πειράματα για τη μέτρηση της τιμής των σταθερών ή την απόδειξη φυσικών νόμων, αλλά ποιοτικά, αφού ο στόχος τους έχουν την επίγνωση των φαινομένων. Ο χαρακτήρας αυτός οδηγεί στο να είναι πειράματα που "πετυχαίνουν". 
Τέλος, έχει περιληφθεί και μια ομάδα τα οποία έχουν σχεδιαστεί λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο την επιστημονική γνώση, όπως συνήθως γίνεται, αλλά και τη γνώση του μαθητή (γνωστή στη διδακτική ως "ιδέες μαθητών"). Αυτά έχουν στόχο τη δημιουργία δυσαρέσκειας στο μαθητή με την αρχική γνώση, όταν βέβαια αυτή είναι διαφορετική από την επιθυμητή. 
Ο παράγοντας αυτός έχει οδηγήσει σε πειράματα που μόνο με επιστημονικά κριτήρια ή δεν θα σχεδιάζονταν ή μπορεί και να θεωρούνταν λανθασμένα. Έτσι, πχ η κατά σειρά σύνδεση βολτομέτρου σε κύκλωμα μπαταρίας λάμπας είναι λανθασμένη με κριτήρια Φυσικής, με κριτήρια όμως διδακτικής προτείνεται ως πείραμα για να δειχτεί ότι η τάση δεν είναι ιδιότητα του ρεύματος ("δύναμη του ρεύματος") όπως νομίζουν οι μαθητές.

Τα πειράματα που περιγράφονται στη συνέχεια είναι γραμμένα με την πρόθεση να δώσουν ιδέες στους εκπαιδευτικούς για πειράματα σε διάφορα κεφάλαια της Φυσικής. Δεν είναι γραμμένα με τη λογική να φωτοτυπηθούν και να δοθούν ως φύλλα εργασίας στους μαθητές. 
Αν ο διδάσκων κρίνει ότι μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές να κάνουν κάποιο ή κάποια από αυτά τα πειράματα  στην τάξη ή και στο σπίτι τους, τότε αυτός θα δώσει την ακριβή μορφή των φύλλων εργασίας. Πιθανώς θα χρειαστεί να ξαναγράψει τις οδηγίες πιο αναλυτικά με σχετικά σκίτσα ή και φωτογραφίες που βοηθάνε τους μαθητές να καταλάβουν καλύτερα τις οδηγίες που τους δίνονται, επίσης μπορεί να προσθέσει παραδείγματα από την καθημερινή ζωή των δικών του μαθητών κτλ.
[....]"