ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ BLOG ΤΟΥ 2ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΡΗΝΙΔΩΝ.ΕΔΩ ΜΑΘΑΙΝΕΤΕ ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ...

Σελίδες

Τρίτη 3 Μαρτίου 2020

Μηχανή vs άνθρωπος. Εχθροί ή φίλοι;

αυτοματοποίηση, τυποποίηση, μηχανοποίηση, ρομποτοποίηση


ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ




Ο τεχνικός πολιτισμός περιλαμβάνει τα υλικά αγαθά, τα υλικά μέσα που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος, τις ανέσεις, της τεχνικές συνθήκες διαβίωσης, που έχουν ως στόχο τη δημιουργία όλο και πιο βελτιωμένων αγαθών και τεχνικών μέσων.

Επιπλέον, ο υλικός ή τεχνικός πολιτισμός περιλαμβάνει: κάθε είδους εφευρέσεις, ανακαλύψεις, μέσα διαβίωσης, διατροφής, ένδυσης, κατοικίας, ποικίλα βιομηχανικά μέσα διασκέδασης. Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας ο άνθρωπος βελτιώνει τις συνθήκες της ζωής του. Όλα αυτά συντελούν στην ανύψωση (=βελτίωση) του βιοτικού του επιπέδου. Έτσι δημιουργείται ο σύγχρονος τεχνολογικός πολιτισμός, με την κυριαρχία της μηχανής και τον εκμηδενισμό (= περνάει σε δεύτερη μοίρα) του ανθρώπου.


Θετικές επιδράσεις και ωφέλειες του τεχνικού πολιτισμού

Η τεχνική πρόοδος και ανάπτυξη ωφελεί σημαντικά πολλές πτυχές της ζωής του ανθρώπου:

Βοηθά τον άνθρωπο να δαμάσει  (=ελέγξει) τις φυσικές δυνάμεις και να απαλλαγεί από την εξάρτηση της φύσης, εκμεταλλεύεται πιο συστηματικά (=με καλύτερο τρόπο) τις πηγές πλούτου της γης.

Δημιουργία πλήθους νέων ειδικοτήτων πχ επαγγέλματα που σχετίζονται με τους υπολογιστές και το διαδίκτυο.

Εξέλιξη των επαγγελμάτων και προσαρμογή τους στα καινούρια δεδομένα της κοινωνίας.

Η διαβίωση γίνεται πιο άνετη και ο μέσος όρος ζωής ανεβαίνει (υγειονομική περίθαλψη, καταπολέμηση ασθενειών κλπ).

Εκσυγχρονισμός στην εκπαίδευση (=πιο σύγχρονη), με την ενσωμάτωση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και της πληροφορικής, έχει αναβαθμίσει την ποιότητα της διδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν σύγχρονα εποπτικά μέσα διδασκαλίας και αξιοποιούν όλες τις δυνατότητες που τους παρέχονται.

Προσφορά της τεχνολογίας στην ενημέρωση και την επικοινωνία.

Οι αποστάσεις εκμηδενίζονται (=σαν να μην υπάρχουν), οι συγκοινωνίες και οι επικοινωνίες φέρνουν τους ανθρώπους κοντά.

Αυξάνεται η παραγωγή αγαθών και βελτιώνεται η ποιότητα με τη χρήση των μηχανικών μέσων.

Μειώνεται ο ανθρώπινος μόχθος (=κούραση), η σωματική εργασία γίνεται αποδοτικότερη.

Νέες μορφές τέχνης ( πχ φωτογραφία) δημιουργήθηκαν και εξελίχθηκαν εξαιτίας της τεχνολογίας.

Η κοινωνία των ανθρώπων οργανώνεται καλύτερα.

Οι γνώσεις των ανθρώπων εμπλουτίζονται (=γίνονται πλουσιότερες) και διαδίδονται, τα ενδιαφέροντά τους διευρύνονται.

Ο άνθρωπος αποκτά ορθολογιστική (=λογική) σκέψη και απαλλάσσεται από δεισιδαιμονίες, τις προλήψεις, την αμάθεια, τη μοιρολατρία, το φόβου του αγνώστου (δηλαδή,  ο άνθρωπος δεν πιστεύει ότι μια αόρατη δύναμη του ρυθμίζει τη ζωή).

Η αυτοπεποίθηση του ανθρώπου για δράση και δημιουργία ενδυναμώνεται.

Αρνητικές επιδράσεις του τεχνικού πολιτισμού

 Ωστόσο, η τεράστια ανάπτυξη της τεχνολογίας δεν συμβαδίζει (=δεν ταιριάζει) πάντα με την πνευματική πρόοδο του σύγχρονου ανθρώπου και τη συνολική ευημερία του (άνετη ζωή). Ο άνθρωπος σήμερα υπερεκτιμά (=θεωρώ κάτι καλύτερο απ’ ότι είναι στην πραγματικότητα) τις υλικές αξίες και περιφρονεί τις ηθικές και πνευματικές αξίες, που χωρίς αυτές δεν είναι δυνατή η ολοκλήρωση της προσωπικότητάς του.

Χαλάρωση της κοινωνικής συνείδησης, άγχος, μοναξιά, πλήξη, φόβος για το μέλλον.

Κυριαρχία της μανίας του κέρδους, του ατομικού συμφέροντος έναντι του συλλογικού, ο υλικός ευδαιμονισμός (=ευτυχία).

Αύξηση της βίας και της εγκληματικότητας, οι πόλεμοι, οι πυρηνικοί εξοπλισμοί.

Έλλειψη ποιότητας ζωής στις μεγαλουπόλεις,  συρρίκνωση (=μείωση) φυσικού πλούτου, οικολογική καταστροφή.

Απώλεια της διαφορετικότητας, όλοι είμαστε ίδιοι.

Η «μηχανοποίηση» μας καταντάει α-μήχανους και αν-ίκανους για σκέψη.

Οι εργαζόμενοι αποξενώνονται (=γίνονται ξένοι) μεταξύ τους στην εργασία τους, επιτελώντας ένα μικρό τμήμα της παραγωγής του. Χάνουν κάθε διάθεση για δημιουργία, πράγμα που συντελεί στην κακή ψυχολογική τους κατάσταση.

Οι διαπροσωπικές σχέσεις (=η σχέση μας με τους άλλους ανθρώπους) φθείρονται.

Η αντικατάσταση ανθρώπων από μηχανές διογκώνει την ανεργία. Χάνονται θέσεις εργασίας.

Εξαφάνιση παραδοσιακών επαγγελμάτων (πχ μοδίστρα, τσαγκάρης, οικοδόμοι, ξυλουργοί, σιδηρουργοί κ.α.)  

Εντατικοποίηση (=αύξηση) των ρυθμών, μηχανοποίηση της σκέψης, ρομποτοποίηση του ανθρώπου.

Καλλιέργεια αισθήματος αλαζονείας (=όταν περηφανευόμαστε για κάτι χωρίς να το αξίζουμε) και παντοδυναμίας (= όταν νομίζουμε ότι είμαστε πολύ δυνατοί στα πάντα).


Συμπέρασμα


Συνετή (=σωστή) θα ήταν μια προσπάθεια διατήρησης και μετάδοσης κάποιων παραδοσιακών επαγγελμάτων στις επόμενες γενιές μέσα από ειδικά προγράμματα. Διαφορετικά αυτού του είδους τα επαγγέλματα είναι καταδικασμένα να σβήσουν στο όνομα της αποθέωσης (=εκφράζω υπερβολικό θαυμασμό) και της παντοδυναμίας της μηχανής.

 Ο τεχνικός κόσμος είναι ο κόσμος των υλικών πραγμάτων αποτελείται από υλικά πράγματα και έχει σχέση μ’ αυτά. Η τεχνική εγγυάται στον άνθρωπο μόνο την υλική ευτυχία που μπορούν να του εξασφαλίσουν τα υλικά αντικείμενα. Αλλά, η τεχνική κοινωνία δεν είναι μια αληθινά ανθρωπιστική κοινωνία, αφού βάζει σε πρώτη μοίρα τα υλικά πράγματα κι όχι τον άνθρωπο.

Η τεχνολογία δεν καταστρέφει ή έστω περιορίζει τη δημιουργικότητα. Αντίθετα, ανοίγει νέα όρια. Σε κάθε επίπεδο. Ίσως μάλιστα η τεχνολογία προσφέρει σε περισσότερους ανθρώπους τη δυνατότητα να είναι πιο δημιουργικοί. Τα πάντα, όπως συνέβαινε ανέκαθεν, συνδέονται αποκλειστικά με τον τρόπο χρήσης της και σίγουρα με την κουλτούρα του καθενός.

 https://schoolblender.wordpress.com/2018/11/09/texnikos-politismos/