ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ BLOG ΤΟΥ 2ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΡΗΝΙΔΩΝ.ΕΔΩ ΜΑΘΑΙΝΕΤΕ ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ...

Σελίδες

Τρίτη, 21 Ιανουαρίου 2014

Όταν ως νεοδιόριστος δάσκαλος "γυρίζεις" την Ελλάδα...


Κάρπαθος- Άρθρο από τη κ. Δανάη
....σου δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσεις καινούριους ανθρώπους που αποτελούν πηγή έμπνευσης για το έργο σου και την αποστολή σου ως εκπαιδευτικός. 

   Το χαρτί του διορισμού μου είχε προορισμό την ακριτική Κάρπαθο.  Στα δυο χρόνια που υπηρέτησα σε αυτό το νησί είχα την ευκαιρία να ζήσω πρωτόγνωρες για 'μενα εμπειρίες αλλά κυρίως να γνωρίσω ανθρώπους - ήρωες των παραμεθόριων περιοχών της πατρίδας μας.  

   Ανέσεις που για τους περισσότερους από εμάς είναι δεδομένες, για αυτούς τους ανθρώπους ήταν απλά πολυτέλειες. 
   
 Αναθεώρησα πολλές απόψεις μου για τη ζωή και γνώρισα πολλούς γνήσιους και απλούς ανθρώπους. Για αυτούς, ειδικά,  τους ανθρώπους ο ρόλος του δασκάλου είχε πολύ μεγάλη αξία για αυτό και όλους εμάς τους νεοδιόριστους μας αγκάλιασαν σαν να ήμασταν συγγενείς τους. 
  Όπως με την ίδια ζέση αγκάλιαζαν και το γιατρό,τον λιμενικό,τον αστυνόμο ή οποιονδήποτε άλλο αναγκάστηκε να αφήσει τον "πολιτισμό" και κλήθηκε να υπηρετήσει την υπηρεσία του σε αυτό το ακριτικό νησί.  
     Το συναίσθημα που εισέπραξα είναι ότι "μας περίμεναν". Περίμεναν με αγωνία να πάει ο γιατρός ή ο δάσκαλος ή ο στρατιωτικός και να καλύψει τη θέση ώστε να μην μείνει κενή. Οι κάτοικοι των παραμεθόριων περιοχών δε θέλουν να αισθάνονται ξεχασμένοι και απομονωμένοι από τους υπόλοιπους. Γι' αυτό και μας εκτιμούσαν πολύ όλους εμάς που μάς έστελναν σε αυτά τα μέρη.
  
  Κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στο νησί, λοιπόν, είχα την τιμή να γνωρίσω έναν ντόπιο δάσκαλο - υπόδειγμα για όλους εμάς, τον "χάι - τεκ" παπά - Καλλίνικο.
   Ο πάτερ Καλλίνικος, εκτός από ιερέας ήταν και δάσκαλος σε ένα μονοθέσιο σχολείο, σε ένα μικρό χωριό της Καρπάθου με το όνομα Πυλές. Αν και μονοθέσιο σχολείο, ο πάτερ Καλλίνικος το είχε μετατρέψει σε ένα σχολείο που δεν είχε τίποτε άλλο να ζηλέψει από τα μεγάλα σχολεία των πόλεων.
   Είχα την τύχη να επισκεφθώ το σχολείο του και να δω πόσα απίστευτα πράγματα έκανε αυτός ο άνθρωπος με τους μαθητές του....για τους μαθητές του. 
   Αυτό για το οποίο φημιζόταν, όμως, ο παπα- Καλλίνικος ήταν η έφεσή του στην τεχνολογία ειδικά για μια εποχή που τότε δεν ήταν και τόσο διαδεδομένη. Κι, όμως, ο παπα - Καλλίνικος έβλεπε πολύ μπροστά.   


Ας τον γνωρίσουμε, λοιπόν:
 
«Το 1989 κάπου διάβασα ότι “όποιος δεν ξέρει από υπολογιστές, σε λίγα χρόνια θα θεωρείται αναλφάβητος”. Αυτό μ΄ έβαλε σε σκέψεις, ήμουν νέος τότε κι είπα πως “ο κόσμος τρέχει, πρέπει οπωσδήποτε να μάθω κι εγώ να τους χειρίζομαι, για να δείχνω και στους μαθητές μου”. Όταν πια ήρθα στην Κάρπαθο, τα αγόρια έπαιζαν πρέφα στο καφενείο, τα κορίτσια έβλεπαν τηλεόραση. Σήμερα όλα ξέρουν άριστα κομπιούτερ!».
                                                                                           π. Καλλίνικος

Έμαθε την τεχνολογία με το μεράκι του, σήμερα τη διδάσκει σε μικρούς αλλά και μεγάλους στη νοτιοανατολική γωνιά του Αιγαίου, στις Πυλές Καρπάθου. Ο 49χρονος αρχιμανδρίτης Καλλίνικος- κατά κόσμον Νικόλαος Μαυρολέων- είναι ιερωμένος από το 1991 και ιεροκήρυκας της τοπικής Μητροπόλεως. Παράλληλα είναι εδώ και 29 χρόνια δάσκαλος, από τα οποία τα 20 διδάσκει στο μονοθέσιο Δημοτικό του ακριτικού χωριού του. Μαζί με τους, έξι φέτος, μαθητές του σχολείου του σερφάρουν καθημερινά στον κυβερνοχώρο, διατηρούν ιστοσελίδα, τρία ιστολόγια (blogs) και, το κυριότερο, κάνουν τα μαθήματά τους διαφορετικά, πιο ευχάριστα, μέσω υπολογιστών.

«Με είχαν καλέσει με γράμματά τους τα παιδιά κι ο πρόεδρος της Κοινότητας που με έβλεπαν μόνο Χριστούγεννα, Πάσχα και καλοκαίρια στο νησί- τότε δίδασκα στον Πειραιά και είχα κι άλλες δραστηριότητες στη Μητρόπολη εκεί. Όταν τελικά το 1989 αποφάσισα να έρθω στον τόπο μου, πριν ακόμα φτάσω εδώ, ζήτησα από δυο παλιούς μαθητές μου, φοιτητές του Πολυτεχνείου τότε, να μου κάνουν μάθημα στα κομπιούτερ. Αγόρασα κι ένα, πρωτόγονο τον καιρό εκείνο, και ασχολούμενος 7-8 ώρες κάθε μέρα επί δύο βδομάδες έμαθα πολλά. Ένα μήνα αργότερα, όταν έπιασα δουλειά στο νησί, στο σχολείο δεν υπήρχε υπολογιστής ούτε για δείγμα. Ωστόσο με τη νέα χρονιά οργανώσαμε τρία τμήματα Πληροφορικής, για μαθητές όλων των βαθμίδων, αλλά και ενηλίκους», ανατρέχει σ΄ εκείνη την περίοδο ο παπα-Καλλίνικος.   

Το 1992 εκπαιδεύτηκε στην Αθήνα, στο Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λόγου» (ΙΕΛ), στην πειραματική τότε χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή στη σχολική τάξη, για διδασκαλία του μαθήματος της ελληνικής γλώσσας με τη «Λογομάθεια», το πρωτοποριακό πρόγραμμα του ΙΕΛ, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Στην πράξη, και σήμερα οι πιτσιρικάδες της Καρπάθου ασχολούνται καθημερινά, μετά τα πρωινά μαθήματά τους, με τους υπολογιστές. Φέτος έχουν από έναν ο καθένας τους.
ΠΑΡΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ότι σε καθημερινή βάση, χειμώνα- καλοκαίρι, είναι υποχρεωμένος να τελεί τη Θεία Λειτουργία, εκ περιτροπής στα 18 ξωκκλήσια του χωριού του, ακόμα και στις 4.30 το πρωί (!) ώστε να προλάβει το μάθημά του, ο «κομπιουτεράκιας» παπα - Καλλίνικος απολαμβάνει, όπως λέει, εξίσου με τους μαθητές του τις ώρες τους στην τάξη. 
«Αυτή είναι απλά η δουλειά μου! Όλα όσα διδάσκω είναι και για μένα, με χορταίνουν! Ό,τι κάνω το κάνω με την καρδιά και τη διάθεσή μου, επιπλέον χρηματικό κίνητρο δεν έχω. Προσωπικά με βοηθά και πως είμαι άγαμος- δεν ξέρω αν θα τα προλάβαινα όλα αυτά έγγαμος. Ποτέ ωστόσο δεν βάζω τις εκκλησιαστικές υποχρεώσεις μου σε δεύτερη μοίρα, δεν τις ξεχωρίζω ποιοτικά από τις εκπαιδευτικές:
΄Οταν είμαι παπάς είμαι παπάς, στην αίθουσα όμως είμαι δάσκαλος. Εξάλλου εδώ, στο μικρότερο από τα 12 χωριά του νησιού, με πληθυσμό μόλις 235 κατοίκους, γίνεται να είσαι και τα δυο μαζί, οι απαιτήσεις δεν είναι όσες σε μια πόλη!», υποστηρίζει.

Δεν κρύβει μάλιστα πως εκμεταλλεύεται πια και ως ιερέας τις τεχνολογικές γνώσεις του. Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα Λειτουργιών, που παλαιότερα ο ίδιος τύπωνε και μοίραζε στους συγχωριανούς του, το καταχωρεί πλέον και ηλεκτρονικά, στο blog του, και χάρη στα μαθήματα Πληροφορικής που έκανε στους ενήλικους Πυλιάτες εκείνοι ενημερώνονται από το Διαδίκτυο σχετικά με αυτό! «Τώρα εκπαιδεύουμε στους υπολογιστές και αρχάριους, κάθε ηλικίας κατοίκους.  
Ηχογραφούμε και τα Κατηχητικά και τα στέλνουμε, μέσω του κομπιούτερ, σε παλιούς μαθητές μας, ακόμα και στην Αυστραλία», λέει.

«Ευλογημένες» τεχνολογίες!

ΣΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ «έργα και ημέρες» του παπα-Καλλίνικου Μαυρολέοντος, τα τελευταία 20 χρόνια, στις Πυλές Καρπάθου περιλαμβάνονται:
 ● Η ίδρυση Μαθητικού Συνεταιρισμού του Σχολείου, το 1989, από κοινού με γονείς, μαθητές και νέους του χωριού, για τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών. Έως σήμερα οργανώθηκαν ή λειτουργούν: βιβλιοθήκη με 3.500 τόμους, έκδοση εφημερίδας σε 3.500 αντίτυπα, βιντεοθήκη με 300 εκπαιδευτικά θέματα, αρχειοθήκη με 1.500 slides, εργαστήρια ψηφιδωτού, παραδοσιακού κεντήματος, ελεύθερου σχεδίου, αγιογραφίας, αναπαλαίωσης εικόνων και χειροτεχνίας, οικολογικές δραστηριότητες, χορευτική και θεατρική ομάδα.

● Η λειτουργία του Δικτύου 160 Ελληνικών Σχολείων «Τηλέμαχος» που εγκαινίασε, το 1995, ο τότε υπουργός Παιδείας Γιώργος Παπανδρέου.

● Η επιλογή-συμμετοχή του σχολείου στο παγκόσμιο περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Globe/Αλέξανδρος », για τη δημιουργία εθνικού δικτύου περιβαλλοντικών σταθμών, την περίοδο 1996- 2000. Ήταντο μοναδικό μονοθέσιο σχολείο της Ελλάδας που οι μαθητές του επικοινωνούσαν μέσω Ίντερνετ με χιλιάδες άλλους από 4.500 σχολεία, σε 117 χώρες.

● Η σύνδεση του Δημοτικού Πυλών δορυφορικά με άλλα 10 ολιγοθέσια σχολεία στην υπόλοιπη Ελλάδα, από το 2004, στο πλαίσιο του νέου ερευνητικού προγράμματος «ΔΙΑΣ- Δορυφορικός Ιστός Απομακρυσμένων Σχολείων», με οργανωτές το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και άλλους φορείς.
πηγή
Και όταν το σχολείο των Πυλών κινδύνεψε να κλείσει με τις συγχωνεύσεις, ο παπα- Καλλίνικος δεν έμεινε με σταυρωμένα τα χέρια. Μαζί με τους μαθητές του έστειλαν μήνυμα στον πρωθυπουργό και τα κατάφεραν.
Άρθρο δημοσιεύμενο από την ιστοσελίδα AegeanNews : 
ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ἕνα ἐκπληκτικὸ βιντεάκι , τὸ ἔστειλαν στὸ προσωπικὸ μέιλ τοῦ πρωθυπουργοῦ, τὸ ἀνέβασαν στὸ YouTube, «χτύπησε» περισσότερες ἀπὸ 6.000 θεάσεις καί… τὸ θαῦμα ἔγινε. Τὸ ὑπουργεῖο Παιδείας ἀναθεώρησε τὴν ἀλόγιστη ἀπόφασή του νὰ καταργήσει τὸ μονοθέσιο Δημοτικὸ Σχολεῖο Πυλῶν Καρπάθου καὶ ὑποσχέθηκε νὰ τὸ μετατρέψει σὲ τριθέσιο.

. Πίσω ἀπὸ τὸ βίντεο ποὺ ἔκανε τὴν ἀνατροπή, κρύβονται τὰ παιδιὰ τοῦ πατέρα Καλλίνικου. Ἀπὸ τὴν Ἐλενίτσα ποὺ πάει στὴν Α´ Δημοτικοῦ φέτος μέχρι τὸν Μιχάλη ποὺ τελειώνει τὴν ἕκτη τάξη, ἀλλὰ καὶ ὅλους τοὺς μαθητὲς ποὺ πέρασαν ἀπὸ τὰ θρανία τοῦ σχολείου στὰ εἴκοσι δύο χρόνια λειτουργίας του. 
. «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΟΥ τὸ πάλεψαν. Δὲν εἶμαι ἔγγαμος, μὰ εἶναι ὅλα τους παιδιά μου. Εἴμαστε μία ὑπερπολύτεκνη οἰκογένεια», λέει ὁ π. Καλλίνικος στὸν «Ε.Τ.», καὶ τονίζει πὼς ὁ ἀγώνας τους θὰ συνεχιστεῖ, ἕως ὅτου δημιουργηθεῖ ἑξαθέσιο σχολεῖο. «Αὐτὴ εἶναι ἡ μόνη ρεαλιστικὴ λύση ποὺ ὑπάρχει». 
. Ὅταν πρωτοπῆγε στὶς Πυλές, ἀντίκρισε τέσσερις τοίχους. Ὅλοι μαζί, μαθητές, γονεῖς καὶ κάτοικοι, τὸ μετέτρεψαν σὲ πραγματικὸ σχολεῖο. Κουβάλησαν πλακάκια, ἔριξαν τσιμέντο, ἔβαψαν πόρτες, ἔρραψαν κουρτίνες. Τὸ 1990 ἀπέκτησαν τὸν πρῶτο τους ἠλεκτρονικὸ ὑπολογιστὴ καὶ τὸ 1995 εἶδαν τὸν Γιῶργο Παπανδρέου, τότε ὑπουργὸ Παιδείας, νὰ ἐγκαινιάζει στὸ σχολεῖο τοὺς τὴν ἔναρξη λειτουργίας τοῦ Δικτύου Σχολείων Ἑλλάδας «ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ». 
. «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΧΟΥΝ κλειδιὰ τοῦ σχολείου καὶ μπαίνουν ὅποτε θέλουν. Πρωί, βράδυ, Σαββατοκύριακα. Δὲν χάθηκε ποτὲ τίποτα, δὲν καταστράφηκε ποτὲ τίποτα. Ἐμεῖς εἴμαστε ὁλοήμερο καὶ ὁλονύκτιο σχολεῖο μαζί», μᾶς λέει μὲ περηφάνια ὁ δραστήριος ἱερέας. 
. Θυμᾶται μάλιστα τὶς πρῶτες ἡμέρες ποὺ ἔφθασε στὸ χωριὸ ὡς δάσκαλος. «Ἔφερα ἕνα φωτοτυπικὸ καὶ τὰ παιδιὰ μὲ ρώτησαν ἂν θὰ τὸ πάρω μαζί μου, ὅταν φύγω. Εἶχαν συνηθίσει νὰ φεύγουν οἱ δάσκαλοι ἀκόμα καὶ στὴν μέση τῆς χρονιᾶς. Καὶ τοὺς ἀπάντησα: “ Ἂν μὲ δεῖτε νὰ κάνω κάτι τέτοιο, νὰ μὲ σταματήσετε καὶ νὰ φωνάξετε πὼς αὐτὰ εἶναι δικά σας. Κανενὸς δασκάλου δὲν εἶναι”». 
. ΞΕΡΕΤΕ τί ἔχουν καταφέρει μέχρι σήμερα; Πάρτε βαθιὰ ἀνάσα καὶ διαβάστε: Ἀριθμοῦν ἕξι ἠλεκτρονικοὺς ὑπολογιστές, ἔφτιαξαν ἱστοσελίδα καὶ blog, συνέστησαν Μαθητικὸ Συνεταιρισμό, δημιούργησαν μία πλούσια βιβλιοθήκη μὲ 5.000 τόμους, παρουσίασαν δέκα ἐκθέσεις, ἐξέδωσαν ἑπτὰ βιβλία καὶ ἕναν ψηφιακὸ δίσκο, ὀργανώνουν μαθήματα καταδύσεων, ἰστοσανίδας, ἀναρριχήσεως, ἁγιογραφίας καὶ ἄλλων πολλῶν, διοργανώνουν νύχτες πειραμάτων ἐνῶ ἔστησαν καὶ περιβαλλοντικὸ σταθμὸ πραγματοποιώντας καθημερινὰ μετρήσεις θερμοκρασίας, τὶς ὁποῖες μεταβιβάζουν στὴ ΝΑΣΑ! 
. Αὐτὴν τὴν κοιτίδα ζωῆς ἤθελαν νὰ «συγχωνεύσουν» οἱ ἐγκέφαλοι τοῦ ὑπουργείου, ποὺ ἀποφασίζουν ὑπολογίζοντας μονάχα χιλιόμετρα καὶ νούμερα. 
. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ὅμως καὶ πιὸ ἐκπληκτικὲς πρωτοβουλίες τοῦ πάπα-Καλλίνικου, τὶς ὁποῖες ὑλοποιεῖ ἔχοντας πάντα στὸ πλάι του τοὺς συντοπίτες του: Ὅπως τὴν οἰκονομικὴ ἐνίσχυση μὲ 3.000 εὐρὼ γιὰ κάθε παιδὶ ποὺ γεννιέται. Ἔτσι, μετὰ ἀπὸ δύο ἔτη χωρὶς καμία γέννηση, ἦρθε χρονιὰ ποὺ γεννήθηκαν τέσσερα μωράκια, διεκδικώντας καὶ αὐτὰ τὴν μελλοντική τους θέση στὸ σχολεῖο Πυλῶν Καρπάθου… 
. Ποιὸς εἶναι: Ο ΠΑΤΗΡ ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ Μαυρολέων γεννήθηκε στὸν Πειραιὰ καὶ ἐπισκεπτόταν κάθε χρόνο τὴν Κάρπαθο, τόπο καταγωγῆς του. Τὸ 1989 οἱ τότε μαθητὲς τῆς περιοχῆς τοῦ ἔστειλαν ἕνα γράμμα, ζητώντας του νὰ γίνει ὁ δάσκαλός τους. Δέχθηκε, καὶ ἀπὸ τότε δὲν ἔφυγε ποτὲ ἀπὸ κοντά τους. Παράλληλα μὲ τὰ ἐκπαιδευτικά του καθήκοντα ἀσκεῖ καὶ τὰ ἐκκλησιαστικά, τελώντας τὴν Θεία Λειτουργία στὰ ξωκλήσια τοῦ χωριοῦ. 

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

Εύχομαι το δημοτικό σχολείο των Πυλών Καρπάθου να εξακολουθεί  να υπάρχει μέχρι σήμερα και ο παπα - Καλλίνικος να είναι καλά και να συνεχίζει να μας εμπνέει με το έργο του.

         
                                                                                                            κ. Δανάη