ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ BLOG ΤΟΥ 2ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΡΗΝΙΔΩΝ.ΕΔΩ ΜΑΘΑΙΝΕΤΕ ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ...

Σελίδες

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014

Τα μαθησιακά κενά των παιδιών

Τα κενά είναι ελλείψεις στην ύλη ή στην κατανόηση κάποιων θεμάτων. Αυτά οδηγούν τους μαθητές να μην μπορούν να προχωρήσουν στη νέα γνώση και να βελτιωθούν.
  • Δημιουργούνται όταν ο μαθητής απουσιάζει συχνά από το σχολείο και δεν φροντίζει να καλύψει την ύλη αυτών των μαθημάτων. Πολλές φορές μάλιστα οι μαθητές δεν ζητούν βοήθεια από το γονιό ή το δάσκαλο για κάτι που δεν έχουν καταλάβει.
  • Δημιουργούνται όταν ο μαθητής δε μελετά με οργάνωση και σύστημα ή παραλείπει εργασίες που έχει για το σχολείο. Πολλοί, επίσης, μαθητές με την πρώτη δυσκολία της άσκησης τα παρατούν. Αρκετοί γονείς βοηθούν τα παιδιά τους στη μελέτη χωρίς, όμως, να τα καθοδηγούν να φτάσουν μόνα τους στη γνώση αλλά λύνουν τις ασκήσεις.
  • Δημιουργούνται όταν ο μαθητής μελετά σε ένα περιβάλλον, όπου δεν είναι απόλυτα συγκεντρωμένος στο διάβασμά του. 


Πώς μπορούμε να καταλάβουμε αν το παιδί έχει κενά στα μαθήματα;
Πολλές φορές καθώς προχωρά η ύλη των μαθημάτων αρκετοί μαθητές παρουσιάζουν χαμηλές σχολικές επιδόσεις. Πολλά παιδιά βιώνουν μια αγχώδη κατάσταση και συχνά αντιδρούν όταν θα πρέπει να μελετήσουν πχ. για κάποιο διαγώνισμα. Αν το παιδί  έχει κενά σε κάποιο μάθημα, αυτό του προκαλεί φόβο και άγχος που αρκετές φορές οδηγεί σε αποστροφή για το συγκεκριμένο μάθημα. 

Με ποιο τρόπο μπορούμε να εντοπίσουμε τα κενά του παιδιού στα μαθήματα; 
Αρχικά θα πρέπει να γνωρίζουμε το υλικό  καθεμίας τάξης και πως αυτό εξελίσσεται μέσα στο βιβλίο.  Τον πιο σημαντικό ρόλο παίζει η καλή ανάγνωση. Αν ένα παιδί δυσκολεύεται να κάνει ανάγνωση, αργεί να συνδυάσει και να επεξεργαστεί τα δεδομένα, με αποτέλεσμα να διαβάζει και να μην κατανοεί. 
  • Στη γλώσσα  το παιδί δυσκολεύεται στις ασκήσεις και δεν μπορεί να διακρίνει τα μέρη του λόγου πχ. ποια είναι τα επίθετα, τα ρήματα και σε ποιο χρόνο βρίσκονται, την κλίση των ουσιαστικών.
  • Στην παραγωγή λόγου πολλές φορές παρατηρείται ασυνταξία. Απουσιάζουν βασικοί όροι των προτάσεων.
  • Στα μαθηματικά το παιδί δεν μπορεί να λύσει προβλήματα ή πολλαπλασιασμούς, γιατί δεν έχει μάθει τις ιδιότητες των πράξεων και την προπαίδεια.
Υπάρχουν τρόποι να αντιμετωπιστούν τα κενά;
Με διάφορους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί με  κενά στο σχολείο. Οι τρόποι αυτοί ποικίλλουν από μαθητή σε μαθητή, εξαιτίας της διαφορετικότητας του παιδιού και του τρόπου αντίληψης του και γι’ αυτό υπάρχουν στρατηγικές μελέτης για κάθε παιδί και σε κάθε μάθημα. Το ερώτημα που προκύπτει στην πορεία είναι μόλις αντιληφθούμε ότι το παιδί  έχει κενά, είναι πως θα το καθοδηγήσουμε να μην δημιουργήσει άλλα κενά.  Ο μαθητής θα πρέπει : 
  • να μελετά με όρεξη σε ορισμένο χρόνο
  • να ρωτά το δάσκαλο και το γονιό  τυχόν απορίες και το ανάποδο να κάνουμε ερωτήσεις για να δούμε αν το παιδί έχει κατανοήσει
  • να είναι συγκεντρωμένος στην παράδοση που γίνεται στο σχολείο και να κρατά σημειώσεις που θα τον βοηθήσουν να μελετήσει αργότερα
  • να κάνει όλες του τις ασκήσεις και επαναλήψεις αν τακτά χρονικά διαστήματα
πηγή